Wat is er lekkerder dan op werk aankomen en de dag te beginnen met een verse kop koffie? Vrijwel niets, toch? Niet alleen zorgt een hoge kwaliteit koffie voor vrolijke en gemotiveerde werknemers, ook maakt u een geweldige eerste indruk op potentiële klanten.

Echter heeft niet elk kantoor heerlijke koffie, maar wordt er vaak een ondermaats, slap bakkie gepresenteerd aan zowel werknemers als klanten. Dit terwijl de kwaliteit van de koffie in zowel het huishoudens als in de horeca met rasse schreden vooruitgaat. Gelukkig hoeft dit bij jou niet het geval te zijn. Hoe stel je jouw werknemers tevreden en laat je een daverende eerste indruk achter op klanten door middel van geweldige koffie op de werkvloer? Je leest het hieronder!

De juiste koffiemachine

Het serveren van goede koffie begint natuurlijk bij het aanschaffen van de juiste koffiemachine. Ook al voldoe je aan alle randvoorwaarden, de juiste koffiemachine is de basis voor een hoge kwaliteit koffie.

Investeren in een goede koffiemachine lijkt vaak een flinke drempel om overheen te stappen; de investering ligt relatief hoog en het is vaak onduidelijk hoe je deze investering terug kunt verdienen. Echter zijn er diverse mogelijkheden, die de aanschaf van een koffieautomaat laagdrempeliger maken. Denk hierbij aan voorfinanciering, of zelfs lease/huur. In dit laatste geval heb je minder maandelijkse kosten, maar meer baten. Zo wordt de service en het onderhoud aan de machine namelijk volledig uit handen genomen.

De juiste koffiebonen

Wanneer je eenmaal de juiste koffiemachine hebt geselecteerd, is het van belang om hoge kwaliteit koffiebonen, met hoogwaardige aroma’s aan te schaffen.

Wereldwijd zijn er tientallen verschillende koffiebonen te vinden, die onder te verdelen zijn in twee hoofdsoorten: Arabica en Robusta. De Arabica is mild, zacht, subtiel en heeft een vrij hoge zuurgraad, terwijl de Robusta vol, krachtig en soms zelfs een beetje pittig is. Men kiest over het algemeen voor de Arabica bonen.

Net als met wijn kan men er ook voor kiezen om diverse blends te nemen. Deze blends beschikken over diverse smaken, waardoor je net een andere twist aan verschillende bakkies kunt geven. Laat je adviseren bij jouw winkel of groothandel over het kiezen van de juiste koffiebonen.

Meerdere koffie varianten

Wanneer je echt een goede indruk wilt achterlaten, is alleen standaard koffie niet genoeg. Alhoewel een goede machine met hoogwaardige bonen al een goed begin is, rekent men er tegenwoordig wel op dat je over meerdere koffievariaties beschikt. Gelukkig bieden koffiemachines tegenwoordig veel van deze mogelijkheden. Enkele varianten:

  • Café crème
  • Cappuccino
  • Latte macchiato
  • Flat white
  • Espresso
  • Ristretto

Dagelijks onderhoud

Nu heb je geld uitgegeven aan een nieuw apparaat, heb je de beste kwaliteit bonen en biedt je wel 10 verschillende soorten koffie. Dan ben je er, toch? Helaas niet!

Om de goede kwaliteit koffie te behouden, is het belangrijk om het apparaat regelmatig – eigenlijk vrijwel dagelijks – te onderhouden. Niet alleen verleng je hiermee de levensduur van het apparaat, ook behoud je de kwaliteit van de ingeschonken bakkies. Gelukkig valt het onderhoud aan het apparaat flink mee. De automaten hebben tegenwoordig vaak ingebouwde reinigingsprogramma’s, die je alleen maar even moet laten lopen. Verder zijn er een aantal andere dagelijkse handelingen die uitgevoerd moeten worden:

  • Aansluiting verse melk schoonmaken
  • Waterreservoir vullen/schoonmaken
  • Lekbak + rooster schoonmaken

Het grote onderhoud wordt daarbij regelmatig uitgevoerd door de servicebieder. Deze bekijkt de instellingen, zorgt dat de machine ontkalkt wordt en vervangt waar nodig onderdelen.

Gepersonaliseerde accessoires

The icing on the cake, de kers op de taart, de krenten in de pap, het neusje van de zalm: gepersonaliseerde koffie accessoires. Goede koffie zit niet alleen in de smaak, maar ook in de uitstraling. Wanneer u uw logo verwerkt op al uw koffieaccessoires, laat u een blijvende indruk achter op potentiele nieuwe klanten. Een roerstaafje, suikerzakje of koffiebeker is niet veelzeggend, totdat jouw logo op ieder onderdeel terugkomt.

Wil je daarom geweldige koffie op de werkvloer bieden, denk dan niet alleen aan de smaak, maar om het totaalplaatje.