Starbucks kent iedereen inmiddels wel, zeker de koffieliefhebbers. Het is een bekende thuishaven voor de mensen die er even tussenuit willen op een drukke dag, studenten die nog snel wat in een gezellige sfeer willen blokken voor het examen of de schrijvers die graag inspiratie halen uit het drukke stadsleven.

Of u nu een liefhebber bent of niet, het bedrijf heeft een gigantische mondiale invloed. Gesitueerd in de Verenigde Staten met ruim zo’n achtentwintigduizend filialen wereldwijd. Hoe zijn zij tot deze iconische status gekomen? Deze vraag is deels te beantwoorden door te kijken naar de koffiebekers. Met koffiebekerbestellen.nl kunt u net zoals deze koffiegigant uw bedrijf bekend maken bij talloze potentiële geïnteresseerden, handig voor op kantoor, bij evenementen of op de beurs.

Hoe het begon

Starbucks is een relatief jong bedrijf. Opgericht in 1971 door Jerry Baldwin, Gordon Bowker en Zev Siegl te Seattle (VS) heeft het zich in enkele tientallen jaren opgewerkt tot een belangrijke speler in de markt. Het ziet er naar uit dat zij deze positie niet snel zullen opgeven aangezien de omzet de laatste tien jaar is verdrievoudigd.

Starbucks was in 1980 voor het eerst winstgevend. Pas richting het eind van datzelfde decennium begon het de huidige vorm aan te nemen zoals wij die nu kennen onder leiding van Howard Schultz. Een van de dingen wat hun zo groot heeft gemaakt is het vermogen om in te spelen op de vraag van de klant. Waar Starbucks in eerste instantie het alleen hield bij het verkopen van koffiebonen en apparatuur, begonnen zij met Howard Schultz ook espresso koffie te verkopen.

In de Verenigde Staten vond er een verschuiving plaats in het nuttigen van koffie. Mensen dronken minder ‘standaard’ koffie terwijl de specialiteiten steeds meer in trek waren. Ook hier getuigd Starbucks van aanpassingsvermogen omdat zij hun recepten uitbreiden. Het duurde niet lang en zij hadden een flink aantal zaken draaiende in Washington, Canada, Californië en het middenwesten.

Overzeese uitdagingen

 

In de periode 1987 – 2007 heeft het bedrijf een gemiddelde van twee filialen per dag geopend. Ongeveer een derde deel van het totaal bevind zich in het buitenland. Nieuwe locaties brengen ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Het koffiegebruik is anders, de cultuur is anders en de lokale wet- en regelgeving hoeven niet te overeenstemmen met die van de Verenigde Staten.

U kunt vandaag de dag in 76 landen terecht voor een lekker kopje koffie van Starbucks. De eerste zaak die niet in Noord-Amerika gesitueerd was, opende in Tokyo, Japan in 1996. Tegen deze tijd hadden zij dus al redelijke grip op de westkust van de Verenigde Staten.

China wordt gezien als land met grote kansen op het moment. Daarom richten zij hun moeite om deze markt te veroveren. Aangezien technologie en de digitale wereld belangrijk zijn in China richten zij zich meer op de online markt. Hierbij kunt u denken aan het mobiel betalen, geschenken bij online aankopen en integratie met de grote webgigant Alibaba.

De economie in India trekt aan en dat merken ze bij Starbucks ook. Alhoewel ze nog niet veel filialen hebben in India verwachten zij een inhaalslag te kunnen maken door middel van thee. Aangezien India van nature een thee-drinkend land is, scherpen zij hun assortiment aan middels een nauwe samenwerking met theegigant Teavana.

Hoe nu verder?

In de Verenigde Staten zien we dat de koffieafzetmarkt langzaam begint af te zwakken. Dit merken ze bij Starbucks ook. Daarom zijn ze aan het snijden in de fysieke locaties omdat deze niet meer zo winstgevend als eerst zijn. Echter, in plaats daarvan kijken ze naar mogelijkheden om hun merk te vergroten met behulp van de al bestaande kanalen.

De groeiende Aziatische economieën zijn een goede kans om weer de wind in de zeilen te krijgen. Toch bestaat er in de VS en Europa nog genoeg draagvlak. Alhoewel de economieën in Azië groter zijn simpelweg door de hoeveelheid mensen, mag het koffiegebruik in het westen niet onderschat worden.

In diverse onderzoeken, waaronder ook een van International Coffee Organization, steekt Scandinavië met kop en schouders boven de rest, gevolgd door West-Europa en Noord-Amerika. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het klimaat en de weersomstandigheden. Mensen voelen zich van nature opgewekter met een bepaalde hoeveelheid zonlicht per dag. Valt dit weg, dan komen er andere middelen aan te pas om actief te zijn gedurende de dag.

De toekomst van koffie

Koffie is een eeuwenoud concept, maar dat betekent niet dat men altijd wel nieuwe manieren vindt om het nét wat anders te maken. De talloze opties in de Starbucks zaken zijn daar getuigen van. Niet alleen het standaard assortiment is constant aan verandering toe, maar ook de tijdelijke varianten zoals de pompoenkoffie tijdens Halloween doen blijken dat de inspiratie nog lang niet op is.

Als alternatief op melk kunnen liefhebbers tevens kiezen voor een kop koffie op sojabasis of kokosmelk. Op deze manier probeert Starbucks ook de mensen aan te spreken die bijvoorbeeld vegetariër of lactose intolerant zijn.

Als we naar de cijfers kijken is zien we dat de koffiewereld enorm is. Met een omzet van $ 22,39 miljard in 2017 was het het één na waardevolste fast food merk op McDonald’s na. Dit geeft hun de ruimte om verdere investeringen te maken op gebied van eerlijke handel wat betreft koffiebonen, maar ook milieuvriendelijkere servetten, koffiebekers en afvalbehandeling.

Het vergroten van de naamsbekendheid

 

Het is niet zomaar dat Starbucks zo bekend is geworden. De televisie en het internet zijn tegenwoordig de plaatsen waar adverteerders op af komen voor naamsbekendheid. Maar vroeger, in de tijd dat Starbucks in opkomst was, waren deze middelen er niet.

Wij herkennen allemaal het logo van de koffiegigant. Dat komt met name omdat men het keer op keer ziet op de koffiebekers. Iemand doet een aankoop in één van de filialen en loopt zonder te weten rond met een reclamebordje door de drukke straten.

Ook voor niet-koffieleveranciers is dit een interessante mogelijkheid tot het vergroten van de naamsbekendheid. Vandaar dat grote bedrijven vandaag de dag hun koffiebekers op kantoor laten bedrukken met het logo van het bedrijf. Dit zorgt onder andere voor samenhorigheid op de werkvloer. Nog beter werkt het wanneer de onderneming regelmatig buiten de deur evenementen organiseert. Op deze manier worden de koffiebekers blootgesteld aan een groter publiek.

Loop deze vorm van gratis reclame niet mis! Met bedrukte koffiebekers van koffiebekerbestellen.nl valt u op bij een groot publiek zonder dat uw bedrijf hier actief iets voor hoeft te doen.